Pre tačno 10 godina, u junu 2013. godine, otvoren je prvi coworking prostor u Subotici, drugi takav u Srbiji. 10 godina i nekoliko iteracija kasnije, coworking centar u našem gradu i dalje postoji, a zajednica koja ga koristi raste iz dana u dan.

Tada, 2013. godine, Subotica nije bila spremna za coworking prostor. Kao i za dosta drugih stvari, tako i za ovo, bilo je potrebno vreme da svest o korišćenju ovakvog prostora sazre. Ideju da ovo napravi imao je tada Željko Crnjaković.

Odakle ti ideja za otvaranje prvog coworking prostora u Subotici?

U to vreme radio sam kao freelancer putem interneta i slučajno se zatekao u Beogradu na jednoj panel diskusiji koja se doticala nečega što se zove „coworking“. Od tog momenta ja sam bio potpuno oduševljen idejom o kreiranju prostora za zajednički rad različitih freelancera i preduzetnika i smatrao sam da je to ono što je potrebno u Subotici. Smatrao sam da je to potrebno meni, jer nisam imao dovoljno dobre uslove za obavljanje mog posla od kuće i odlučio sam da ga napravim.

Put do toga nije bio lak, jer po svemu što sam čuo i znao o tome, zajednica je bila ključna – prostor je trebao da se pravi zajedno sa ljudima koji će ga koristiti pa sam odlučio da prvo napravim zajednicu, pričao o tome, pisao o tome… Dobio sam mnogo pozitivnih komentara i obećanja, ali nažalost (kako to biva), kada je došlo do toga da se zapravo neko i angažuje oko toga – to se nije desilo.

Tada sam uz partnerstvo sa jednim prijateljem, koji je valjda isto toliko lud kao i ja, ušao u avanturu najma jednog prostora i adaptacije istog za ono što sam imao na umu. Čak i kada smo to uradili, napravili sve kako treba, veoma malo ljudi se pojavilo.

Šta si naučio iz tih prvih pokušaja kreiranja nečeg novog?

Kao i u svakom poslu, mnogo grešaka sam napravio. Naučio sam da ne treba uložiti pare u nešto što ne možeš da „izvučeš“ nazad ni na koji način, u mom slučaju renoviranju nečije tuđe kuće. Ipak, ono najbitnije što sam naučio jeste da ne treba odustati, možda se treba adaptirati ali ne treba odustati. 

Imao sam mnogo podrške, kako od porodice tako i od prijatelja, to je bilo ključno.

Pošto prva ideja nije bila uspešna, šta su bili sledeći koraci?

Po uzoru na svetske coworking centre, radili smo među prvima besplatna predavanja na teme digitalnog poslovanja za širu javnost u Subotici da bi se napravio protok ljudi kroz prostor, koja su imala dobar odziv u startu, ali i to nije bilo dovoljno. Tada, sam odlučio da optimizujem ideju i preselili smo se u drugi, manji prostor. Ideja je bila da samo napravim kancelariju za sebe, ali tada sam imao 3 korisnika koji su svi odlučili da pređu sa mnom u taj prostor. 8 meseci kasnije, taj stan u koji smo se preselili nas četvoro, bio je dom za ukupno 9 korisnika prostora gde smo svi bili kako jedna mala proširena poslovna porodica.

Sledeći korak se ukazao u momentu kada je došlo vreme da, zbog manjka prostora pređemo u veći u poslovnim prostorima hotela Galerija.

Tu je već bilo ozbiljnije i uspešnije, imali smo oko 100 kvadrata i u nekim momentima 12-15 korisnika, što znači da smo bili potpuno puni. Nažalost nismo imali prostor za događaje i tada 2016. godine, imao sam sreće da sam ostvario partnerstvo sa kompanijom Infostud, današnjom Inspira Grupom, sa kime smo napravili današnji InspiraHub.

Šta je Inspirahub danas i šta ste postigli do sada

Inspirahub je coworking prostor i centar za lokalne zajednice. Naš cilj je da budemo ne samo nezamenljiv deo coworking zajednice kojoj pružamo prostor, infrastrukturu, pomoć i podršku, već da podstičemo razvoj šire zajednice i ljudi u Subotici kroz umrežavanje i razmenu znanja i ideja. Kao intergralni deo Inspira Grupe, Inspirahub se vodi svim vrednostima koje Grupa zastupa, od koje imamo podršku za sve naše programe i uz čiju pomoć radimo na unapređenju života i rada u Subotici.

Hub je otvoren u septembru 2017. godine i tokom prvih pet godina postojanja održano je preko 450 događaja koji obuhvataju edukacije, seminare, konferencije, kurseve, program prekvalifikacije, zabavne događaje, panel diskusije i još mnogo toga. Tokom ovih događaja kroz Inspirahub je prošlo preko 3000 ljudi.

Sam coworking prostor je posetilo preko 120 korisnika i svakodnevno aktivno ga koristi preko 30 članova.

Koji su planovi za budućnost?

Ja sam prvo lično veoma zahvalan za proteklih 10 godina. Iskustvo koje sam imao prvo u samostalnom projektu, a posle sa Inspirahub-om je neprocenjivo. Ne mislim samo za mene, već i za celu coworking zajednicu koja raste iz dana u dan. Kroz ovo iskustvo većina osoba koja je prošla kroz naše događaje, a posebno kroz coworking je stekla neka nova poznanstva, znanja i dobila neke nove ideje. To je ono što je i cilj svega. Stvoriti vrednost.

Budućnost? Pa imamo velike planove. Ali cilj ostaje isti, samo menjamo njegove razmere na veće – da stvaramo još veću vrednost za zajednicu u Subotici i šire.

ŠTA JE COWORKING

Coworking nije reč koja može da se prevede lako na srpski jezik i ne predstavlja ono što prevod te reči znači. Ta reč se odnosi na prostor koji okuplja ljude kojima je potreban radni prostor i koji (iz bilo kog razloga) nisu doneli odluku da rade od kuće ili da samostalno iznajme privatni radni prostor. To je zajednička radna kancelarija u kojima članovi te zajednice najme stol i stolicu (radnu jedinicu) i obavljaju svoj posao okruženi ljudima koji isto to rade, ali dele ostatak infrastrukture kao što su sale za sastanke, štampač, kuhinju i ostalo.

Zamislite to kao otvorene kancelarije velike korporacije ili čitaonicu biblioteke, gde je svaki pojedinac samostalni preduzetnik, freelancer ili radnike neke kompanije koja dozvoljava rad na daljinu. Naravno ovo uključuje i manje timove koji koriste ovakav prostor, ne samo pojedince.

Razlozi dolaska u coworking prostor mogu biti različiti, ali među onima koji su najčešći su zapravo dva – ili nemate uslova za rad kod kuće zato što nemate dovoljno mira, ili zato što ste primetili da tokom rada od kuće već 2 nedelje niste pričali ni sa kime. Sa druge strane korišćenje coworking prostora je jefitnije nego najam privatnog prostora ukoliko ste pojedinac, gde štedite ne samo sredstva za najam prostora već i vreme oko održavanja prostora i režijske troškove.

Gledano ovako, reklo bi se da je coworking zapravo posao u svetu nekretnina, ali to nije baš tako. Veliki deo coworking-a jeste i zajednica koja se gradi unutar tog prostora. Ogroman benefit rada u ovakvom prostoru jeste komunikacija sa drugima, pomoć, saveti, druženje i neobavezan razgovor koji doprinosi svim korisnicima kako na privatnom tako i na poslovnom planu. Inovativnost, ideje, kreativnost i rešavanje problema su često nusprodukt te komunikacije koja u ovom okruženju dolazi prirodno.