Puno puta smo u životu mogli čuti frazu „s’ kim si, takav si“. To se najčešće u našoj mladosti odnosilo na društvo s’ kojim smo se družili, frazu su u nekakvom upozorenju i pretnji govorili naši roditelji i familija koji su uvek strepili od toga da nas izvedu na „pravi“ put, da se ponašamo u skladu sa nekim prihvaćenim društvenim normama i da stremimo da u životu budemo radni, vredni, uporni i dobri.
To korišćenje ove fraze je naravno bilo tačno, no samo donekle. Naravno da društvo u kome se nalazimo kada smo tinejdžeri u velikome utiče na naše vrednosti, želje i navike, ali ne još uvek 100%. U tom uzrastu imamo dosta drugih uticaja još sa strane – porodica, škola, društvo, pa druge osobe u školi koja su u našem okruženju, pa i ljudi u širem društvu sa kojima dolazimo u kontakt.
Kako rastemo i kako nam se naš poslovni put na neki način fiksira, društvo koje nas okružuje poslovno i privatno isto dobija neki svoj ustaljeni okvir i tada fraza „s’ kim si, takav si“ dobija mnogo više na značaju i uticaju na to kako gledamo na svet.
Društvo utiče na to kako razmišljamo
U zavisnosti od toga da li radimo posao koji nas ispunjava i sa kojim smo zadovoljni, naša percepcija svakodnevnice i opšteg zadovoljstva sa sopstvenim „uspehom u životu“ može biti veoma različita. Na to utiče naravno i naše privatno okruženje i ljudi s kojima smo u kontaktu i njihovo zadovoljstvo, ili manjak istog.
Na primer, ukoliko smo okruženi ljudima koji nisu zadovoljni poslom koji rade, svojim standardom, nemaju pozitivan pogled na svet, veoma lako ćemo upasti u isti način razmišljanja što je posebno opasno ukoliko ne vidimo izlaz iz toga. Tada se dešava da završimo u spirali negativnog razmišljanja, dokolice i toksičnog razmišljanja, što u krajnjoj liniji utiče da prolazimo kroz život krajnje nezadovoljni.
Nebitno da li ste preduzetnik ili zaposleni, za svakoga je pojam „biti zadovoljan u poslovnom i privatnom životu“ ličan i drugačiji. Ipak, da biste zapravo bili zadovoljni, potrebno je da ljudi sa kojima ste okruženi dele iste vrednosti, streme sličnim ciljevima i ličnom uspehu.
Postoji direktna veza između poslovnog uspeha i ljudi kojima se okružimo
Ukoliko pogledamo većinu uspešnih ljudi, koji su zadovoljni svojim poslom i životnim izborima koje su napravili, primetićemo da se to oslikava i u većini ljudi kojima su se oni okružili.
Da biste ostvarili poslovni uspeh, pogotovo ukoliko kreirate neki svoj biznis, potrebno je mnogo rada, truda, energije, želje i posvećenosti. Potrebna je konstantna želja da se unapređujemo, da radimo, da stremimo ka nečemu većem i boljem. To je jedino moguće ukoliko se nalazite u okruženju koje vas ne samo podržava i ne samo ne-sputava u tome, već vas podstiče primerom da to postignete.
Za poslovni uspeh je potrebno da konstantno stvaramo nove ideje i dolazimo do znanja i energije da ih pokušavamo sprovesti u delo. Zato je bitno da se okružimo ljudima koji su uspešniji od nas, koji isto tako grade nešto svoje, koji imaju iskustva od kojih možemo nešto naučiti, od kojih možemo dobiti inspiraciju za to što je nama potrebno.
Napravite sebi okruženje koje vam je potrebno
Naše okruženje ne mora biti stalno. Ono ne mora biti uvek ono u čemu se trenutno nalazimo ili ono koje nas prati iz naše mladosti. Možemo promeniti naše okruženje, možemo se okružiti ljudima koji su nam potrebni ukoliko želimo nešto da promenimo u našem životu.
Potrebno je da sebi osvestimo u kakvom društvu se nalazimo, kako ono utiče na nas i, u krajnjoj liniji, šta želimo dalje u našem životu. Nakon toga, da vremenom smanjimo uticaj osoba koje nas sputavaju svojim stavovima, idejama i energijom i da popunimo svoje okruženje sa ljudima koji će pozitivno uticati na nas. To nije nemoguće, ali to ne znači da treba da pošaljete SMS svim prijateljima da ne možete više da se družite. To samo znači da vremenom, kroz upoznavanje drugih ljudi, kroz networking, kroz posetu edukativnim, poslovnim ili zabavnim događajima stavite sebe u poziciju da se povežete sa ljudima koji razmišljaju na način na koji vi želite da razmišljate, ili koji se nalaze na mestu kojem vi želite da stremite.
Vaše okurženje treba da se menja tokom vremena i u odnosu na to gde se nalazite na lestvici vašeg poslovnog i privatnog uspeha. To ne znači da treba da odstranite ljude koje ostanu „zalepljeni“ na neko mesto, već da uvek širite svoj krug poznanika sa ljudima na „višim stepenicama“ od te gde se vi nalazite.
Pandemija je prepolovila količinu inspiracije i ideja
Da bi poslovni uspeh bio stvaran nije dosta samo da radimo tako da nam poslovanje opstaje, da održavamo jedan nivo, već je potrebno da razvijamo naše poslovanje, da radimo i učimo nove stvari. To se često dešava tako što imamo nove ideje, koje oblikujemo i testiramo u nešto što bismo mogli iskoristiti u svom poslovanju.
Svesno ili ne, najčešće te ideje dolaze od naše interakcije sa našim okruženjem. Ne samo kroz edukativne i poslovne događaje gde svesno primamo nove ideje i znanja, već i od svakodnevnih interakcija sa našim okruženjem – ponekad čak i samo usputnim razgovorima sa kolegama. Od toga da čujemo šta rade drugi, na koje probleme nailaze, kako ih rešavaju, šta im se desilo – nesvesno primamo sve te informacije i određen procenat istih utiče na formiranje naših novih ideja.
Pandemija, izolacija, društveno distanciranje je uveliko smanjilo ove interakcije tokom 2020. i početkom 2021. godine i smanjilo ovu vrstu interakcija koje su izuzetno bitne za naš lični razvoj. Potreno je da budemo svesni ovoga i da prepoznamo vrednost čak i svakodnevnih razgovora kako bismo to krenuli nadoknađivati u budućnosti.
Aktivno kreirajte sebi inspirativno okruženje za rast
Ukoliko ste preduzetnik ili freelancer možete misliti da ste u problemu jer većinu vremena provodite sami, u svojoj kancelariji ili sobi i većinu svog posla obavljate samostalno, pa samim tim nemate uslova da se nađete u okruženju koje vas može „gurati“ napred. To nije nužno tako.
Možete aktivno raditi na tome da se okružite ljudima koji vas mogu podsticati da radite bolje i uspešnije. Poseta događajima, diskusijama, meetupovima je jedan način. Pridruživanje nekim zajednicama, udruženjima može biti drugi način. Trajniji način je recimo prebacivanje poslovanja u coworking prostor ili udruživanja sa drugim osobama koji se bave istim ili sličnim poslovima barem u deljenju poslovnog prostora.
Tako imamo primer recimo coworking prostora (kao npr. coworking prostor poslovnog inkubatora u Tartu, Estoniji) koji su specijalizirani samo za startup-e. Ne primaju članove koji nisu iz startup sveta, kako bi održali energiju, način razmišljanja i inicijativu koju imaju startup timovi.