Webinar je virtuelni događaj koji se izvodi online, uživo i povezuje pojedince sa gledaocima širom sveta. Najćešće je edukativnog ili poučnog karaktera, a uključuje audio i vizuelnu komunikaciju između govornika i polaznika. Softver za webinar omogućava deljenje slajdova i interaktivno učešće putem chat box-a i Q&A funkcija.

U ovom članku proći ćemo kroz sledeće:

  • O webinaru
  • Elementi webinara
  • Koliko traje webinar?
  • Kako funkcioniše webinar?
  • Šta je potrebno za održavanje webinara?
  • Prednosti webinara

O webinaru

Reč Webinar je nastala spajanjem dva pojma ‘online seminar’, odnosno ‘web-based seminar’.

Većina kompanija sprovodi strategiju organizacije događaja koja uključuje interakciju licem u lice. Organizatori događaja rezervišu mesto događaja, a zainteresovani moraju fizički doći na tu lokaciju. Webinari su ipak potpuno različita vrsta događaja. Preduzeća koja odluče da osnuju i organizuju webinar daju pravo bilo kojoj osobi, koja živi bilo gde u svetu, da učestvuje u događaju.

Svrha webinara

Cilj webinara jeste obrazovanje, demonstracija, podučavanje novim veštinama.

Kompanije će održavati webinare u razne obrazovne svrhe, uključujući:

  • Uputstvo za upotrebu njihovog proizvoda
  • Demonstracija ažuriranja proizvoda i usluga
  • Edukacija ciljnog tržišta o zajedničkim strategijama kroz treninge

Pitate se koje industrije se najviše služe webinarima?

GoToWebinar analizirao je 350.890 webinara kako bi kreirao knjigu pod nazivom “Velika zbirka statistike webinara za 2017. godinu“. U ovom istraživanju su otkrili da je industrija koja proizvodi najviše webinara softver industrija, kao i industrija informacionih tehnologija sa 26%. Pored preduzeća, udruženja, pojedinaca, tako i univerziteti i druge obrazovne institucije organizuju webinare za svoje učenike i studente.

Na ovaj način možete, na jeftin način, razmeniti veliku količinu informacija sa velikim brojem učesnika.

Elementi webinara

Da bi bio webinar, događaj na mreži mora imati sledećih šest elemenata:

1. Događaj ide uživo

Kao i svaki drugi događaj, i webinar ima unapred određeno vreme i datum. Mnoge kompanije učine dostupnim video snimak webinara i nakon događaja. Na taj način niko ne propušta događaj.

Međutim, ono što webinar čini događajem, jeste taj užvo prenos, a ne samo video snimak.

2. Online učesnici (koji se mogu pridružiti bilo gde!)

Ovo je još jedna odlika webinara koju deli sa događajima uživo: ne možete da imate događaj bez posetilaca. Budući da se webinari mogu pogledati na zahtev, nekada je i broj posetilaca manji.

GoToMeeting navodi da 66% webinara ima manje od 50 polaznika uživo. Kako bi povećale posećenost, kompanije pažljivo biraju u koje doba dana da održe webinar, jer bez polaznika, webinar gubi jedan od najbitnijih elemenata a to je učešće polaznika.

3. Interakcija i participacija

Svaki webinar ima vremena i mogućnost za pitanja i odgovore. Mnogi webinari imaju četove uživo, pa se tako postavljaju pitanja. Bilo da se odlučite da postavljate pitanje direktno i privatno domaćinu webinara ili da pišete u zajednički chat box koji i ostali učesnici vide.

Drugi zabavni interaktivni element webinara je upotreba anketa i upitnika. Domaćin unapred odredi pitanja, a polaznicima se daje nekoliko minuta da odgovore. Rezultati se zatim odmah dele na ekranu, nakon čega sledi i komentarisanje rezultata ankete.

Ovi interaktivni elementi su razlog zašto je bolje prisustvovati webinaru dok je uživo. Da, kasnije ga možete gledati na zahtev, ali učestvovanje uživo znači da možete postaviti govorniku svoje pitanje, učestvujete u anketama ili komunicirate sa drugim učesnicima.

4. Prezentacija

Vrlo je retko prisustvovati nekom edukativnom događaju koji nema prezentaciju. Osim ako nije oblik intervjua, govornik najčešće ima i pripremljenu prezentaciju koju može podeliti sa vama u toku webinara. Prezentacije za webinar se mogu praviti kao i inače u MS Power Pointu, Google Slides…

5. Audio

Uz vizuelne elemente webinara, ima smisla da i učesnici žele da čuju šta se priča. Zbog toga su domaćini i govornici webinara u obavezi da imaju mikrofon. Neki jednostavno koriste svoj računar, dok drugi ulažu mnogo više u ovaj tip opreme.

6. Softver za webinar

Da biste kombinovali i izvršili sve ove elemente, potreban vam je webinar softver. Ovaj softver je lepak koji drži sve zajedno, omogućavajući vam interaktivni događaj sa polaznicima.

Postoji više dostupnih softvera za kreiranje webinara, a mi vam u nastavku predstavljamo najbitnije funkcije koje poseduje WebinarJam.

Raspoložive funkcije uključuju:

  • Deljenje ekrana
  • Ankete i upitnici
  • Live chat
  • Q&A alati
  • Streaming mogućnosti
  • Deljenje unapred snimljenih video snimaka
  • Registracija učesnika (mogućnost sakupljanja e-mail adresa i telefonskih brojeva učesnika pri registraciji)
  • Podsetnici za registraciju pa i sam događaj

Koliko traje webinar?

Osim gore navedenih elemenata, postoji još jedna bitna stavka, a to je trajanje webinara.

Prema ON24 i njihovom izveštaju o webinarima za 2018. godinu, prosečno vreme gledanja webinara u 2018. godini bilo je 56,4 minuta, što ukazuje na to da većina webinara traje oko sat vremena. Događaj, međutim, može biti i kraći. BigMarker izveštaj navodi idealnu dužinu webinara od 30 do 45 minuta, a 41% ljudi odabire webinar u trajanju od 30 minuta, dok 44% njih više voli nešto duži webinar, od oko 45 minuta.

Kako funkcioniše webinar?

Kada se prijavljujete za webinar, prolazite kroz sledeće korake:

Prvi korak: Registracija

Nakon što ispunite prijavnu formu sa svojim podacima, videćete stranicu koja potvrđuje vašu registraciju, i ona izgleda ovako:

Drugi korak: E-mail potvrda

Nakon što unesete svoje podatke, biće vam poslata automatska e-mail potvrda o uspešnoj registraciji, koja će sadržati direktan link za webinar. Ta poruka izgleda ovako:

Treći korak: E-mail podsetnik

Osim e-mail potvrde, dobićete i e-mail podsetnik koji stiže svega 10 do 15 minuta pre samog događaja, ili onda kada bi izaberete.

Još jedna bitna stvar za pomenuti, jeste to da vam softver ponudi mogućnost da ubacite webinar i u kalendar kako bi vas i sam kompjuter mogao podsetiti na vašu prijavu, na vreme.

Šta je potrebno za webinar?

Za polaznike su od vitalnog značaja dobar pristup internetu i audio slušalice.

Za prezentatore webinara od presudne je važnosti stabilan internet, veb kamera i slušalice.

Ako dobijete botove ili trolove na vašem događaju uživo, nemojte paničiti. Samo ih blokirajte ili zamolite moderatora da to uradi za vas. Usredsredite se na pružanje kvalitetnog sadržaja za svoju publiku.

Prednosti webinara

U vreme svetske pandemije, webinari će nam sigurno biti preko potrebni kako bi održali neke planirane sastanke, intervjue, konferencije i slično. Međutim, i pre svetske pandemije, webinar kao takav je bio jako popularan.

Zašto ljudi vole webinare i zašto je ovaj format svake godine sve popularniji?

Webinari omogućavaju održavanje konferencija i sastanaka mogućim u bilo koje vreme i to sa bilo kog mesta. Svako može učestvovati u webinaru bez napuštanja posla ili tokom boravka kod kuće, na poslovnom putu ili odmoru.

Sada, kada znate šta je webinar, da li ste spremni za kreiranje vašeg prvog događaja?

Ukoliko jeste, ovde možete pogledati uslugu koju nudimo, a to je organizacija i održavanje vašeg webinara sa platforme koju smo mi kupili i čije opcije možete i vi da iskoristite.