Neki ljudi vole da slušaju, dok drugi više vole da govore. Zato su ljudi izmislili podcast.
U eri digitalne reči (e-mailovi, online vesti, blogovi, e-knjige), može se činiti da ljudi više nisu zainteresovani za podcaste. Međutim, uz pravo ‘vođenje’ podcasta, neki i dalje privlače široku publiku.
Šta je uopšte podcast?
Prema nekoj nezvaničnoj definiciji, podcast je emisija odnosno program koji je dostupan u digitalnom formatu za preuzimanje preko interneta.
Jednostavno rečeno, reč je o govornoj formi zabave, pružanju naučnog objašnjenja određenih tema ili analizi i komentarisanju teme koja je povezana sa različitim oblastima stručnosti gosta. Međutim, kreiranje dobrog, uspešnog podcasta u kojem će ljudi uživati neće biti lako. Naravno, nije potrebno imati diplomu iz oblasti podcasta ili novinarstva, ali dobro je znati osnovna pravila kvalitetnog i zanimljivog podcasta.
Podcast je sada popularna i uobičajena metoda zabave i komunikacije. Međutim, takođe spada u relativno novu vrstu tehnologije.
Prvim snimljenim podcastom ikada se smatra “Daily Source Code”, koji je objavljen avgusta 2004. godine.
U roku od mesec dana nakon emitovanja ovog podcasta, New York Times piše na ovu temu i spominje da se podcasti već snimaju po celom svetu.
U novembru 2004. godine, tokom BloggerCon konferencije, medijska ličnost i jedan od prvih ‘poznatih’ programera, Adam Curry je držao predavanje na temu “audio bloging”, kada je iskoristio priliku da priča i o podcast formi.
Tokom istog meseca, pokrenuta je prva platforma za podcast hosting, pod nazivom Libsin. Prve podcast dnevne vesti pokrenute su 2005. godine, a zatim u junu iste godine, Steve Jobs je objavio da će, u tada novoj verziji 4.9 iTunes-a, biti ponuđen ceo ‘katalog’ podcast emisija u sklopu nove aplikacije pod nazivom ‘Podcasts’.
U decembru iste godine, izraz „podcast“ je bio proglašen za reč godine u američkom rečniku Oxford.
Ispostavilo se da je Steve Jobs odnosno Apple prepoznao kvalitet i moderno jer je 2014. godine, Apple imao više od milijardu pretplatnika podcasta, a taj broj i dalje raste.
Podcasting postaje snažan marketinški proizvod, primarni izvor informacija i zabave a usput može biti koristan za svakoga.
Uspešan podcast zahteva precizne komponente, kako spoljašnje tako i unutrašnje. I oni se sastoje od nekoliko specifičnih elemenata. Svaki domaćin podcasta treba da obrati posebnu pažnju na sve njih.
Nije bitno da li ste stručnjak ili početnik.
Predstavljamo vam 10 ‘zapovesti’ dobrog podcasta koji će zasigurno olakšati posao:
-
Oprema
Dobra oprema je pravilo broj jedan u pravljenju dobrog podcasta. Vredno je ulagati u specijalne alate za kreiranje audio sadržaja kao što su mikrofon, slušalice i softver pomoću kojih ćete moći raditi na svom daljem materijalu.
-
Biti stručnjak u oblasti koju radite
Ako ne znate o čemu ćete govoriti, izgubićete se i zbuniti. Dobro je razgovarati o temama i pitanjima u kojima ste dobri i imati široko znanje. Inače ćete zvučati neprofesionalno i ljudi neće uživati u slušanju vašeg podcasta. A u slučaju da se dogodi da ćete tokom određene epizode govoriti na neku drugu temu u odnosu na uobičajeno, prethodno napravite dobro istraživanje kako bi se dobro pripremili i kako bi se izbegla eventualna sramota. Naravno, sve ovo je u slučaju da podcast ide uživo, ipak, ako podcast snimate a zatim montirate, danas lako sve možete sakriti, prilagoditi i slično.
-
Upoznajte vaše slušaoce
Na samom početku bi trebalo da znate koga želite za publiku. Da li su to frilenseri, studenti, ili možda ljubitelji mačaka? Prioritet je da ciljate svoj sadržaj na određenu grupu ljudi. Na taj način postoji veća šansa da dobijete fanove i verne slušaoce.
Takođe, ono što je od izuzetne važnosti jeste i komunikacija sa publikom odnosno dobro je znati šta ista ta publika očekuje od vas.
-
(Dobro) upoznajte/istražite vaše goste
Morate znati sa kim pričate. Napravite istraživanje pre podcasta i saznajte sve detalje o vašem gostu. Ne želite da pogrešno izgovorite njegovo ili njeno ime.
I ako je sama suština podcasta da razgovor teče spontano i da se pretvori u ćaskanje, dobar sourcing (prikupljanje informacija) pre snimanja je od velike važnosti za podcast. Ukoliko ne pronađete dovoljno materijala na osnovu kog možete postaviti nekoliko pitanja, kontaktirajte otvoreno vašeg budućeg gosta i zamolite za nekoliko rečenica o sebi.
I ta opcija je bolja nego da gosta dočekate nespremni.
-
Dužina trajanja jedne epizode
Uspešan podcast treba da ima odgovarajuću dužinu. Na sici ispod možete videti rezultate istraživanja Omni Studio podcast servisa koji je prikupio podatke koji su pokazali sledeće: što je duži podcast, manja je verovatnoća da će slušaoci ispratiti celu epizodu.
Stoga, savet je da se u početku ne upuštate u dugačke podcastove (osim ako niste Joe Rogan), jer će publici najverovatnije dosaditi.
Ali, to takođe ne znači da bi podcast trebalo da traje samo 5 minuta.
Prosečna a ujedno i najbolja dužina podcasta treba da bude između 15 i 30 minuta.
-
Budite spontani
Ovo se odnosi na ono što smo već napomenuli. Dakle, nemojte samo sedeti i čitati pitanja svom gostu. Budite aktivni, pratite svoju intuiciju i pitajte sve što je donekle povezano sa temom koju obrađujete. Najbolji podcasti su često oni sa spontanim pitanjima.
Naravno, ne žele svi sagovornici da se angažuju i prepuste celom podcast konceptu razgovora. Neki ljudi možda nisu otvoreni kao drugi i može biti teško stvoriti opuštenu atmosferu, čak i ako se jako potrudite.
-
Budite dobar domaćin
Budite aktivni slušalac. Ljudi će uživati u razgovoru sa vama samo ako vide da ste zaista zainteresovani za ono što imaju da kažu. Morate biti otvoreni prema gostu isto koliko i prema publici, i slušati šta obe strane imaju da kažu.
-
Isplanirajte svaku epizodu
Budite spremni. Naravno, ne morate da planirate svaki razgovor, ali je dobro znati u kom pravcu želite da idete sa vašim intervjuom. Pripremite niz pitanja ili tema koje biste želeli da pokrijete i dajte ih svom gostu pre podcasta. Takođe, budite dosledni kada je u pitanju objavljivanje vašeg sadržaja. Imajte jedan dan u nedelji ili mesecu kada ćete objavljivati svoje podkaste i pokušajte to da radite redovno.
-
Budite pozitivni
Podcasti su zabavni. Možete naučiti mnogo novih stvari od vaših gostiju, pogotovo ako su oni poznati i uticajni ljudi iz sveta biznisa. Ljudi će uživati u vašim podcastima onoliko koliko ćete vi sami uživati u njima. A ako publika zna da ste zadovoljni onim što radite, oni će nestrpljivo čekati na vaš materijal.
-
Vežba, vežba i vežba
Ne odustajte. Ponekad može potrajati danima, nedeljama ili čak mesecima da biste savladali veštinu pravljenja dobrog podcasta. Ali što više vežbate, što više uspešnih ili manje uspešnih intervjua odradite, više iskustva dobijate.
Stvaranje uspešnog podcasta možda neće uvek biti lako jer zahteva mnogo pažnje i angažovanja. Ali kada jednom počnete to da radite i naviknete se na svet podcasta, teško ćete iz tog sveta ikada izaći.
I za kraj, predstavljamo vam dva tipa podcasta iz ‘naše kuće’ :
Ako vas zanimaju priče sa ljudima iz sveta poslovanja, preduzetništva, IT-a, menadžmenta o temama koje su oblikovale njihov put i o aktuelnostima koje se dešavaju u svetu i kod nas, pogledajte naš podcast pod nazivom Hubcast. Osim u audio formi (Anchor fm), Hubcast možete pratiti i u video formi preko našeg Youtube kanala.
Podcast Male Pobede zadržava standarnu audio formu i služi kao odlično razbuđivanje za svaki dan. Podcast pun saveta i motivacije, namenjen da vas pokrene i zabavi. Male Pobede možete slušati preko platforme SoundCloud ili na Youtube-u.
Ova dva podcasta su primeri duge i kratke forme ali postoji još mnogo izbora kako na svetskom tako i na regionalnom nivou.